Vihdin Kalastusseura ry

Tiedotteita

luettavissa tästä:

Saaliiksi otettavat kalat pitää lopettaa

Eläinten hyvinvointia koskeva lainsäädäntö muuttuu vuodenvaihteessa. Samalla kalastuslakiin tulee muutos, jonka mukaan kalastaja ei saa enää aiheuttaa kaloille tarpeetonta kärsimystä.
Saaliiksi otettava tai syöttinä käytettävä kala on tapettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Sama koskee rapuja. Saaliskalan lopetusta voidaan lykätä vaikeiden olosuhteiden vuoksi tai silloin, kun saalista säilytetään sumpussa tai muussa vastaavassa kalojen tai rapujen säilyttämiseen soveltuvassa laitteessa tai tilassa.

Lopetusvelvollisuus ei koske kerralla saatavaa suurta saalismäärää.

Tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamista on eläinsuojeluasetuksen mukaan esimerkiksi elävän kalan suomustaminen tai suolistaminen. Kalan jättäminen tukehtumaan tuottaa sille tuskaa, minkä vuoksi myös tätä voidaan pitää tarpeettoman kärsimyksen tuottamisena. Vapaa-ajankalastuksessa voidaan välttää kalan kokemaa tarpeetonta kärsimystä lopettamalla eläin mahdollisimman nopeasti.

Käytännössä vaatimukset tarkoittavat Ruokaviraston mukaan sitä, että kala tainnutetaan heti pyynnin jälkeen lujalla lyönnillä päähän, minkä jälkeen siitä lasketaan veri. Esimerkiksi hyvin pienikokoiselle kalalle voi riittää myös luja isku päähän tai niskan murtaminen joko käsin päätä ylöspäin vääntämällä tai saksien tai puukon avulla.

Säännökset koskevat sekä vapaa-ajankalastusta että kalastuskilpailuja. Niiden noudattamatta jättämisestä voi seurata rangaistus eläinsuojelurikkomuksesta.
Valvonnassa tarkastus kohdistuu säädöksiä rikkovaan kalastajaan. Kilpailun järjestäjällä katsotaan kuitenkin olevan merkittävä toimintaa ohjaava rooli.

Kalastonhoitomaksun yläikäraja nousee

Kalastonhoitomaksun maksuvelvollisuuden yläikäraja nousee vuoden 2024 alusta 69 vuoteen. Henkilöt, jotka ovat täyttäneet 65 vuotta viimeistään 31. joulukuuta 2023, saavat jatkossakin kalastaa ilman valtiolle suoritettavaa maksua.

Metsähallituksen kalastuslupien hinnat muuttuvat

Metsähallituksen kalastuslupien hinnat nousevat. Vuorokauden mittaisen vapaluvan hinta nousee 10 eurosta 15 euroon. Kausiluvan hinta kasvaa 25 eurosta 30 euroon. Kohteissa, joille istutetaan kirjolohta, vuorokausiluvan hinta nousee 18:sta 25 euroon. Vuodenvaihteen jälkeen kahdeksan euron pyydysluvat poistuvat. Esimerkiksi yhden verkon ja kolmen katiskan käyttö maksaa jatkossa 12 euroa kalenterivuodelta.

Kotimaisen kalan käyttämisen perinteet säilyvät

Jätä kommentti